Typer av däck och mönsterdjup

Däcken är bland den viktigaste säkerhetsutrustningen som din bil har. Det är viktigt att däcken är anpassade till din bilmodell för att du ska få en både säker och bekväm färd.

Ta hand om dina däck och se till att de alltid är i bra skick så ökar du chansen till att de kan användas flera säsonger. Använd rätt däck för rätt säsong. Dubbdäck eller friktionsdäck för vintern och sommardäck på sommaren.

Olika typer av däck

Det finns däck i olika prisklasser, för olika säsonger men även i två olika typer; radialdäck och diagonaldäck. Radialdäcket är det vanligaste och de tillverkas bara i små serier vilket innebär att dessa är dyrare. Skillnaden mellan radial- och diagonaldäck är placeringen av textilcorden, mot rullningen av själva däcket. Diagonaldäcket placeras diagonalt mot rullriktningen och på radialdäcken placeras de radiellt mot rullriktningen.

Beroende på vilken däcktillverkare däcken kommer från så har de olika egenskaper. Egenskaperna beror även på om däcket är ett sommar- eller vinterdäck.

Sommardäck

Dessa har en speciell gummikombination som ger bra grepp och väghållning både på torra och fuktiga vägar under varmare förhållande. Däcken har reducerat rullmotstånd, ger mindre buller och högre bränsleeffektivitet.

Vinterdäck

Med vinterdäck får du bra grepp på de väggytor som är täckta av is och snö samt på fuktiga vägar under kallare förhållanden.

I vinterdäcket finns mer naturgummi och det blir inte hårt av att temperaturen sjunker under 7 grader. Däcket förblir mjukt och flexibelt och detta bidrar till en reducering av stoppsträckan när du bromsar. Ett vinterdäck har många mönsterkanaler som är perfekta för att pressa undan slask från bilens färdväg.

Året runt däck

Ett sommardäck klarar inte av grepp i snö och ett vinterdäck fungerar sämre i ett varmare klimat. Året runt däck kan förena dessa båda typer av däck. Bor du i en region med ett måttligt klimat under vinter, där gatorna plogas och du kör mindre än 10.000 kilometer så kan ett året runt däck vara rätt däck för dig.

Däck med punkteringsskydd

En av de största uppfinningarna inom bilindustrin är däck med punkteringsskydd. Om du får punktering eller ett minskat lufttryck så är ändå ett punkteringsskyddat däck funktionsdugligt tills du har tagit dig hem eller till en närliggande verkstad. Denna funktionaliteten fås genom starka och förstärkta sidoväggar så att det fungerar att köra tillfälligt. Dock bör du inte köra mer än i 80 kilometer i timmen. Dessa däck kan inte repareras utan du behöver ersätta däcket med ett nytt.

Mönsterdjup

Mönsterdjupet på däcken är viktiga för säkerheten. Mönsterdjupet är en hänvisning om hur dina däck mår och när det är dags att investera i nya. Kör du med för lågt mönsterdjup finns risken att däcken skadas, att du får vattenplaning eller att däckens prestanda blir sämre. Ett lågt mönsterdjup på vintern kan innebära att du tappar greppet om vägen och det leder till förlorad kontroll över bilen. Det minsta tillåtna mönsterdjupet är 1,6 millimeter och på ett vinterdäck är det 3,0 millimeter som gäller. Oftast så har ett nytt däck ett mönsterdjup på 8 till 9 millimeter. Läs mer på denna bilblogg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *